8 december 2014

Härligt kryddiga pepparkakor


En liten kärleksförklaring till staden jag bor i!

Pepparkakor. Det går ju inte att komma undan en pepparkaksdeg i dessa tider, åtminstone inte om man har baksugna barn. Jag tänkte dela med mig av ett bra recept som ger riktigt kryddiga kakor och en deg som är trevligt lättarbetad! Jag gillar att använda nymalen kardemumma i degen, det ger en mycket kraftigare kardemummasmak och lite mer pepprighet till kakorna. Receptet ger ca 4 plåtar.

Pepparkakor

125 g rumstempererat smör
1 dl strösocker
1 dl mörk sirap
400 g vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 msk malen kanel
2 msk malda nejlikor
2 msk nymald kardemumma
1 msk malen ingefära
0,5 tsk salt
0.5-0,75 dl vatten

Gör så här:
1. Rör socker, smör och sirap så att det blir krämigt/fluffigt.

2. Blanda mjölet, bikarbonat, kryddor och salt i en separat bunke.

Härliga kryddor!

3. Blanda de torra ingredienserna med smörblandningen och börja med att tillsäta 0,5 dl av vattnet. Arbeta ihop degen på bakbordet med händerna. Tillsätt mer vatten om du känner att det behövs. Degen skall inte vara för torr. Jag landade på ca 0,75 dl.

4. Forma till två platta rundlar och slå in i plastfolie och ställ kallt i minst 2 h eller över natt.



5. Baka ut kakorna på lätt mjölat bakbord. Grädda mitt i ugnen i 200 grader, ca 8 min eller tills de ser lagom brungräddade ut.

Strykande åtgång, det kan jag lova!




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar