3 september 2014

Tottes kaka - så smakar den på riktigt!

Hur smakar den där kakan egentligen?

Åh, så brun och fin den blev, står det i boken.
Nej Totte, den blev snarare beige. 

Men kladdig och hyfsat god, om än lite väl neutral i smaken...

Vi är väl många som är födda på 70-talet (och kanske andra årtionden också?) och som vuxit upp med Totte-böckerna. Gunilla Woldes smått geniala barnboksserie om lille Tottes äventyr håller än i dag och med hjälp av en ansenlig mängd tejp håller böckerna från min barndom fortfarande ihop. De inte bara håller ihop, de har dammats av och återupplevts om och om igen!

Har ni någonsin undrat hur Tottes kaka ur "Totte bakar" smakar? Ni vet boken där han "knäcker ägget mot byttans kant för att kunna hälla ut det som är inuti ägget i byttan" (nej, i den här boken behöver man sannerligen inte läsa mellan raderna!) Har ni rentav provat? Det har inte jag, men varje gång jag läst boken, en sisådär 5000 gånger nu, så har jag undrat.

Har vållat huvudbry.

Och blivit förbryllad. Så få ingredienser. Bara 1 ägg, 1 kopp socker, 1 kopp mjöl och 3 stora skedar smör. Inget bakpulver. Ingen smaksättning i övrigt. Är det en väldigt basic kladdkaka utan choklad som vi har att göra med? Kladdkakan gjorde ju sitt inträde i de svenska hemmen i början av 70-talet, kan det helt enkelt vara så att Totte befinner sig i extrem framkant när han bakar, men är snål och utelämnar kakaon? Eller är det ingen kladdkaka? Varmvispar ungen smeten för att få upp volymen och därmed en mer sockerkaksliknande konsistens, fastän det inte verkar så i illustrationerna? Frågorna har hopat sig under åren. Jag erkänner att det kan finnas en risk att jag har överanalyserat Totte.

Idag vaknade jag med vissheten att det var dags att prova Tottes kaka IRL. För att fullfölja uppdraget tog jag hjälp av barnen. Det kändes som helt rätt tillfälle att involvera dem i min hobby.

Och hur blev den då? Tja, en kladdkakevarieant med väldigt neutral smak. Med tanke på ingredienslistan så var ju inte resultatet helt oväntat. Men barnen ÄLSKADE den! Och det berodde inte enbart på att de fått vara med i dess tillverkning, de verkligen, genuint, älskade den! Så ett hett tips, istället för mer eller mindre avancerade födelsedagstårtor som tar två dygn i anspråk (se här, här och här) och som väldigt få barn visar sig gilla, så kör en uppskalad version av Tottes. Den tar 3 min att röra ihop och går garanterat hem!

Här vispas det!

Mmm, så gott det smakar. Så står det alltså i boken och
det var extra viktigt att just den sidan skulle illustreras här, enligt killarna.

Klar för ugnen!

Jag använde en springform med 20 cm diameter och det fungerade bra. En större form skulle inte fungera med tanke på hur lite smet originalreceptet ger. Men den blev saftig och god och gräddningstiden (som enligt boken är "en lång, lång stund") avgjorde jag genom prov med sticka. Det blev ca 16-17 min i mitten av ugnen.

Som vuxen tycker jag att Totte gott kunde ha kostat på sig lite rivet citronskal och vaniljsocker i smeten. Och tillsätter man lite vinbär, hallon eller andra bär så tror jag Tottes kaka kan gå hur långt som helst. Utan tejp.

Tottes kaka
(räcker till 4 personer)

1 ägg
1 kopp socker (motsvarar troligen ca 1,5 dl)
1 kopp mjöl
3 stora skedar smör (motsvarar troligen ca 50 g)

Gör som Totte:
Smörj och mjöla en liten form, max 20 cm i diameter. Smält smöret. Vispa ägg och socker för hand tills det gör ont i armen. Häll över mjölet och rör om. När det känns trögt att röra tillsätter du det smälta smöret. Rör tills du har en jämn smet. Grädda mitt i ugnen i 175 grader ca 16-17 min. Gradantalet och placeringen valde jag med tanke på typen av kaka. Det skall i ärlighetens namn nämnas att Totte själv tänker lite mer utanför boxen än vad jag gör och placerar sin kaka direkt på ugnens botten.




Och så var det klart!


2 kommentarer :

  1. Prova 250-275 grader i lite drygt 5 min. Lägg sedan på hallonsylt (koka själv på hallon och socker, alt gallon el. jordgubbsmarmelad från den gamle fabrik). Och därefter grädde :-)

    SvaraRadera