22 september 2014

Kanelbullescones


Varma scones med smak av kanel och kardemumma


Frukost är för mig dagens bästa mål. På vardagarna blir den kanske lite väl hastigt intagen eftersom tre barn skall utfodras och två "Brotdosen" skall göras i ordning till kindergarten och skolan*. Men frukost för mig är ändå något nyttigt, något bastant. Väldigt sällan sött. Så genom det här inlägget kommer jag visa mig ganska motsägelsefull.

För när jag hittade det här receptet på söta scones med "kanelswirl" så föll jag pladask. Lockelsen blev för stark för en kanelbullefanatiker som jag. Måste, måste prova. Helst igår. Och jag skall erkänna att jag och barnen åt dessa till frukost i söndags när maken jobbade. Och vi njöt i stora drag. Inte det minsta nyttigt, men jisses så gott! Receptet är omvandlat från amerikanska mått och jag har ändrat lite i det. Jag lade t.ex. till kardemumman, för jag älskar det och det ger ännu mer kanelbullesmak åt sconesen.

Dessa scones passar såklart utmärkt till en kopp te vilken tid på dagen som helst. En sak bara. När sockret, kanelen och kardemumman skall vändas ner i smeten, rör då inte för mycket. Då blir det inte så mycket "swirl" av det hela, nämligen. Jag gjorde det misstaget, men det blev fantastiskt gott ändå. Recept följer efter min lilla utläggning om matkulturen här i mitt hörn av Tyskland.

*Får jag ta på mig rollen som gnällig utlandssvensk för en stund? Jamen tack. Här måste man packa mellanmål till barnen varje dag. Det kan tyckas lite jobbigt förstås, men jag kan garantera att det är nödvändigt. En helt vanlig vecka serveras nämligen följande läckerheter på vårt kindergarten, vilket motsvarar en kommunal förskola i Sverige (och det här är en absolut representativ vecka, inga överdrifter).

Måndag: Äggröra med potatismos (är det bara jag som reagerar på den kombon?)
Tisdag: Nudlar med tomatsås (och inget mer)
Onsdag: Klyftpotatis med dipsås (och inget mer)
Torsdag: Bratwurst med pommes
Fredag: Någon form av soppa med glass till efterrätt

Det finns en inställning här som jag har lite svårt att förstå. Så länge tomatsåsen är ekologisk, så spelar det ingen som helst roll att barnen inte får i sig en gnutta protein när de äter. Fullvärdig vegetarisk kost verkar endast betyda att man utesluter kött. Ungefär så. Och det är helt okej att ge barnet en flaska chokladmjölk och nutellamacka till frukost. Att socker skulle kunna vara skadligt verkar inte ens existera i folks tankevärld. Det viktiga är att det är...just det. Ekologiskt. 

Att bo utomlands innebär att man får pröva sina värderingar. Vissa saker kanske man upptäcker är bättre här än hemma. Andra saker inte. Jag har numera accepterat att matkulturen är som den är och det enda vi kan göra är att försöka laga så bra mat vi förmår här hemma. Om någon tycker att det låter präktigt så kan jag genast slå hål på detta och berätta att mina barn tycker att allt jag lagar för närvarande är jätteäckligt och jag får vara nöjd om de får i sig någon näring överhuvudtaget... men jag försöker! Sliter mitt hår och försöker... 

Och så ger jag dem ändå kanelbullescones till frukost. Snacka om att gå emot sig själv. Men någon gång ibland måste man väl få mysa till det? Och de åt faktiskt några skedar gröt före. Jag tröstar mig med det.

Kanelbullescones
ca 12 st

2 msk muscovadosocker/råsocker
2 tsk malen kanel
1 tsk kardemummakärnor
4 3/4 dl vetemjöl
2 1/3 dl havregryn
0,6 dl strösocker
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1/4 tsk salt
120 g kallt smör, skuret i små bitar
1 3/4 dl mjölk
1 stort ägg

Glasyr:
1 3/4 dl florsocker
3-4 tsk mjölk
1/2 tsk vaniljpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader.

Blanda socker, kanel och nymalda kardemummakärnor i en liten skål. Ställ åt sidan.

Blanda vetemjöl, havregryn, strösocker, bakpulver, vaniljpulver och salt i en bunke. Tillsätt smöret och nyp ihop ingredienserna med händerna eller bearbeta dem med en gaffel tills blandningen består av grova smulor.

Vispa samman ägget och mjölken lite lätt. Rör ner detta i mjölblandningen. Rör bara så att allt precis blandas.

Strö över kanelblandningen över degen (den är kladdig). Vänd bara försiktigt in kanelblandningen, om man rör för mycket så blir det inte så tydliga kanelswirls (har inget bra svenskt ord) i sconesen.

Klicka ut degen med hjälp av t.ex. ett halvdecilitermått som du fyller med råge. Grädda mitt i ugnen i ca 11-13 min, de ska bli lite lätt gyllenbruna.

Rör under gräddningen ihop ingredienserna till glasyren. Ringla den över sconesen medan de fortfarande är varma. Avnjut dem direkt!



Hoppas någon vill prova, de är verkligen goda. Mycket smak, lite arbete. En trevlig kombination, särskilt när man inte har tid att baka något mer avancerat.

Lycka till!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar