28 april 2014

Fem tips som gör att man ALLTID lyckas med sina bullar!

Jag har bakat bullar igen men inte hunnit lägga ut receptet ännu. Först tänkte jag bara ge några tips som kan vara till hjälp när man bakar just vetebröd. Vilket kommer innebära att min fanatism när det kommer till kall degvätska återigen sätts upp på dagordningen, haha.

För det finns en sak som jag inte blir klok på. Jag kan inte förstå varför alla - ja, jag vågar faktiskt säga ALLA - recept man som hobbybagare läser på vetedegar innefattar ljummen degvätska och två jäsningar. Det är obegripligt. Tack vare Sweet treats kom den kalla degvätskan in i mitt tidigare så ljumna liv och läser man den eminenta boken Sötebröd från Brunkebergs bageri eller fina bloggen 175 grader så hittar man samma sak även där. Och jag känner att det är mitt ansvar som bullfantast att sprida ljuset vidare till alla andra som älskar att baka och äta bullar! För det är skillnad. Big time.

Visst. Man kan baka fantastiskt gott vetebröd på det "vanliga" sättet. Jag har själv bakat så i åratal. Men - och detta är ett faktum - bakar man med kall degvätska får man ett mer konsekvent lyckat resultat. Det blir banne mig alltid bra. Framför allt är det enklare att sätta själva degen och det är lättare att forma snygga bullar. En jäst deg är nämligen betydligt mindre samarbetsvillig än sin ojästa motsvarighet. Hur många gånger har man t.ex. inte irriterat sig på att degen bara drar ihop sig när man ska kavla ut den? Hur mjuk och bubblig och svårhanterlig den är? Allt det slipper man när man bakar ut bullarna direkt efter att degen bearbetats i maskinen. Det gör skillnad, tro mig! Om du inte vill byta grundrecept (mitt finns här) så kör med ditt vanliga och prova att följa nedanstående råd.

Här är 5 tips som gör bullarna suveräna! 


1. Sätt degen med kylskåpskall mjölk.

2. Arbeta degen i maskin och gör det länge. Längre än du tror (beroende på köksmaskin och mjöl)! Degen ska klara glutentestet, först då är den färdigarbetad. I min KitchenAid tar det ca 25 min på hastighet 2. Sätt inte till en massa extra mjöl bara för att degen verkar kladdig, utan ge den en chans i maskinen. Om den inte blir bättre och släpper bunkens kanter efter en halvtimma så skulle jag tillsätta LITE mer mjöl. That's it.

3. Använd rumstempererat smör och tillsätt det till degen i klickar. Smält smör kräver mer mjöl och ger ett torrare resultat.

4. Låt degen vila i 10 minuter efter bearbetningen. Då försvinner viss kladdighet och den blir lättare att baka ut.

5. Låt de utbakade bullarna jäsa på plåten i lugn och ro - mer än en timma brukar det ta. Man kan också jäsa dem i avstängd ugn med lite varmt vatten i ett kärl i botten av ugnen. Då tar det lite kortare tid.



Lycka till!

1 kommentar :

  1. TACK för ett toppen recept/tips 😊👍❤️

    SvaraRadera